Onze 3 weekse vakantie hadden we als volgt ingedeeld;
De eerste 8 dagen naar Turkije, het restant van de tweede week lekker thuis en de laatste week, een midweek, hadden we een last minute geboekt naar de Tolpas zodat ik nog een aantal dagen lekker kon vissen.
Dat kwam natuurlijk goed uit, aangezien ik voor vertrek mij spullen van LCA had binnen gekregen. Ik ben hier sinds kort teammember van geworden.
Dus op de valreep nog snel wat onderlijntjes knopen om zo een en ander te kunnen testen.

Veel gelezen over de haken van LCA dus 2 onderlijnen met de FF-01 en 2 onderlijnen met de FF-02 in combinatie met de FSC-25 (force range) geknoopt.
Haken zijn vlijmscherp dus direct klaar voor gebruik. Nu ik ook op Facebook veel gehoord had over de slogon “the gom is the bom” deze geprobeerd op een wat ouder onderlijntje.
Pfffff…. ik wist niet wat me overkwam. Wat gaat dat eenvoudig en simpel op deze manier een haak slijpen/scherper maken . Het resultaat is super scherp. De slogan doet wat het beloofd! Wat een super product!

Op maandag aangekomen op het park. We mochten er om 12.00 uur al in omdat we vorig jaar hier ook al eens geweest waren. De early check-in is super. Auto uitgeladen en mijn vrouw ging aan de gang met de koffers en de spulletjes opruimen waardoor ik gelijk mijn hengelspullen in orde kon gaan maken.
We zaten op een andere plek dan vorig jaar dus geen idee hoe de bodem eruit zag.

Gelukkig had ik de voerboot van New Direction Tackle bij me. De deeper erop gezet en ruimschoots de tijd genomen om te gaan verkennen.
De voerboot is niet toegestaan op De Tolplas, maar omdat ik me hengels nog niet eens klaar had en alleen aan het varen was, wordt dit oogluikend toegestaan.
Ik had al veel bekijks van andere vissers om me heen die gelijk de voerboot kwamen bewonderen en kijken wat ik aan het doen was met de Deeper. Het staat natuurlijk wel vreemd dat je aan het varen ben om vervolgens op een iPad, die op een driepoot staat, te kijken. Dat wekt nieuwsgierigheid.
Ik had inmiddels een goed beeld gekregen over het bodemverloop en de GPS coordinaten vastgelegd waar ik mijn aas wilde neerleggen en aan mijn collega vissers uitgelegd hoe een en ander werkt.

Hengels opgetuigd met de LCA onderlijntjes en voorzien met Krill bollies (deze werkten vorig jaar hier ook goed) en met behulp van de voerboot de lijnen uitgevaren naar de verschillende GPS locaties.
Overdag bleef het stil. Niet alleen bij mij maar er werd totaal niet gevangen op de plas. Nu lagen er, als je om je heen keek, heel wat hengels in dus ik begin toch wel het idee te krijgen dat er best wel veel dressuur aan het komen is op dit water. Als het er al niet is.

Nu mag je op de Tolpas niet nachtvissen maar in deze periode is het om 20.15 uur al donker.
De hengels, net zoals velen dat deden, laten liggen en vanaf 00.00 uur begonnen af en toe de beetmelders registraties te geven.
Die nacht een leuke karper weten te landen.
Overdag werd er gewoon niet gevangen. Heel vreemd. Leek wel of de karpers zich schuil hielden en niet aan het azen waren.
In de vroege uren werd er wel een en ander gevangen.

In de daarop volgende dagen bleef het helaas overdag heel erg rustig. De vissen die ik heb weten te vangen zijn voornamelijk in de nachtelijke uren geweest.
In totaal 2 spiegelkarpers en 4 schubkarpers weten te landen en helaas 3 verspeeld. Dit gebeurde helaas op hetzelfde punt waar het van het diepe gedeelt overging naar het ondiepe.

Deze week een hele leuke midweek gehad waarbij het zeker wel succesvol was.
Kijk voor een impressie onderstaand korte filmpje.